2017. február 1., szerda

Összeköt a múlt

A tizedik gondolat merőben más, mint az eddigiek. Az életem egyik nagyon fontos részét fejtem ki, a zenét.



10. gondolat

A zene, ó a zene, mennyire fontos az én életemben. „Legyen a zene mindenkié!”, mondta egyszer Kodály Zoltán, és ez egyik legjobb élethez szóló tanács. Oly sok szép idézetet lehet találni arról, hogy mennyire fontos a zene az ember életében.
Általános suliba én zenei tagozatra jártam, ami egyet jelentett heti 4 énekórával, illetve 2 kórussal. Sok helyen jártam így külföldön illetve belföldön a kórussal, de a legszebb élmény  a németországi Sine Musica Nulla Vita, azaz zene nélkül nincs élet kórusfesztivál volt. Leírhatatlan dolog kórusban énekelni, ahogy a sok hang egyszerre egy olyan dallamot kelt életre, amit nem lehet csak úgy leutánozni hangszerekkel. Az énekhang maga a legszebb és legkülönlegesebb hangszer, amit egy ember valaha használhat. Ha még tehetséges és képzett is az illető, szinte már csoda, amit ki kell használni.
Sok-sok éven keresztül jártam zeneiskolába, ahol hegedülni tanultam. Azt nem mondom, hogy tökéletes a tudásom, sőt. Viszont szeretek rajta játszani, tudom, hogy ez az enyém, és már senki nem veheti el tőlem. Ha gyakoroltam volna többet, akár még sokra is vihettem volna vele, szoktam magamnak néha mondogatni. De jó ez így, hobbinak, és az érzelemkifejezés egyik eszközének.
Aztán hangképzést is tanultam, magánének volt a főtárgyam, mikor már középiskolás voltam. Nem érzem, hogy túlzottan tehetséges lennék, de jól éreztem magam, miközben mások el voltak bűvölve. Ha nem vettek volna fel pszichológiára, most óvónőnek tanulnék. Ahhoz kell egy előfelvételi is, ami ének, beszéd és tesi alkalmasságiból áll. Mindenki az ének miatt volt teljesen kikészülve, én pedig csak nyugodtan álltam, bementem, elénekeltem az akkoriban tanult, kevésbé ismert népdalt, és azt mondták, hogy el vannak bűvölve. Kell ennél több dicséret? (Sajnos nem vagyok túlzottan elégedett önmagammal, mint a mellékelt ábrák is mutatják.)
Ó a zene… Egy másik fontos emlékem is a zenéhez kapcsolódik. Egy hűvös reggelen, a volt osztályommal az utolsó, együtt átmulatott éjszaka után kint ültünk az asztal körül, a maradék chipset ropogtattuk. Egy nagyon jó barátom kihozta a gitárját, azon játszott, és adott egy kellemes aláfestő zenét. Persze aztán követelték a többiek azokat a szokásos, gitáros, régi magyar számokat, meg persze, hogy énekeljek mellé, nehogy már a nélkül maradjon a dolog, csak az akkordok nekik nem elég.
Ezért énekeltem. Semmi kötöttség, semmi kényszer, csak úgy… énekeltem. Nem létezett más, csak mi, a gitár, a gitáros, én, és az ének. A hangom csendben szállt, semmi erőlködés nem volt benne. A szöveget persze muszáj voltam magam előtt tartani, nem tartozik a szövegtanulás az erősségeim közé. De én csak énekeltem és kész.
De akkor, ott megértettem, hogy a zene örökre az életem része kell, hogy maradjon. A nélkül már nem lennék önmagam.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése